březen 2025: české aleluja
- Irena Kozelská
- 21. 3.
- Minut čtení: 4
Aktualizováno: 22. 3.
Synestezie Osvícení
___
Miluji časosběrné dokumenty. Zázrak klíčení fazole. Kynutí malých cvalíků od porodu až k prvním culíkům. Zahrady měnící se od jara až do zimy. Nikdy jsem ale neviděla české nebe dvanáctkrát jinak. Nebe se samozřejmě proměňuje neustále. Ale pro každý měsíc v roce je charakteristická nějaká barevnost, od mléčně bílé přes celé spektrum šedých odstínů až po azurově modrou, také rozmanité tvary mraků přeskupující se podle přítomnosti nebo nepřítomnosti větru a samozřejmě různé formy srážek, počínaje dešťovými přes sněžné až po kroupy. Své dělá konečně a především světlo. Podle světla jeden intuitivně pozná, z jakého období roku pochází ten či onen snímek: je-li slunce stříbřité či zlaté, vysoké či nízké, ohraničené či rozpíjivé. V nebeském časosběrném dokumentu by tak byl březen blankytně, oslnivě křišťálový. V březnu jako by se nebe rozpínalo a ve vzduchu bylo nejvíc vzduchu za celý rok. Březen prudce zvětšuje objem a oranžoví za víčky.

V březnu už je totiž vše loňské stráveno. Najednou je všude spousta místa. Březen působí jako pečlivě uklizená zahrada, kde někdo shrabal trávníky do úhledných obdélníků, křoviny vyčistil od suchého listí a borovice zbavil posledního zrnka prachu. Nebe tak tvoří největší z několika jasně ohraničených barevných ploch. Březnová krajina je jako zeď s graffiti o čtyřech odstínech: azurové, khaki, jehličnatě zelené a šedohnědé. Mimochodem úchvatná paleta, která nám, Čechům, mimořádně sluší. Co jiného by nám taky mělo slušet, když vyrůstáme z této krajiny. Protože však uklizená domácnost jisté duše z duše dráždí, zdivočelé vody do toho rozpustile hází prasátka a ptáčci se cvrlikavě pošťuchují.
My, Češi, jsme z velké části spokojení neznabozi, ale je tu něco, čemu se upřímně, oddaně klaníme: Světlo. Klaníme se mu při zimním slunovratu, v čase Vánoc, kdy se Světlo ve tmě vrací, a potom o jarní rovnodennosti, kdy krajinu zaplavuje jako chrámovou loď skrze skleněné vitráže v blankytně modré, olivové, smaragdové a plavě zlaté. Tyto dva okamžiky v astronomickém kalendáři pohnou i duchovně nejzhýralejším z Čechů: jsou to dva Začátky. Začátek života pod zemí. A Začátek života nad zemí. Směs doznívání zimního smyslového půstu a času Začátku s jeho náhlým přívalem světla tak nepůsobí nic menšího než Osvícení: ryzí březnovou Radost. České Aleluja.
Březnové světlo. Člověk chtě nechtě spíná ruce, klopí zrak a přikleká k zemi pozdravit první stébla trávy. Jarní klanění březnovým nebesům.
Jak bude březen vonět v cyklu dvanácti vůní pro českou duši? Jaké vonné tóny vystihují sestup vod a březost půdy? Probuzenou mízu v kořenech a první výbuchy pupenů? Téměř horskou ryzost vzduchu a tříštění světla v kalužích?
Když začnu celou stavbu skládat od základových tónů, cítím, že březen si žádá v hloubkách teplou, kyprou, nasládlou zemitost, do níž se snadno otiskují stopy - třeba pačuli, které voní jako prach z loňského listí, vláčnost větvičníku a špetku hřebíčku, který voní rzí. Základu je třeba jen tolik, abychom z vůně cítili závan jarní tělesnosti, ale dál se nad ní vznášeli jako průzračný jarní vzduch. Co ovšem pak? Jak vyjádřit vůní něco, co vůni ještě nemá?
Já se v takových časech snažím vystihnout emoci. Co je emocí března? Pro mě je jí uchvácení krajinou rozloženou na čtyři živly: opojení vodami, zemí, vzdušností a ohněm světla. Je jí pocit náhlého rozprostření, neohraničenosti, nadechnutí do celého těla. Březen vyvolává tichou euforii ze svobody nebo spíš z osvobození. Temno je za námi, co mělo být odloženo, je odloženo, zbývá nahé nic. Záře březnového nebe. Záře březnového nebe přináší Osvícení a Osvícení Chválu: to nic je Nic. Nic a Všechno.
Jakmile mám emoci a obraz, vím, že si poradím s pomocí synestezie. Synestezie je všesmyslová harmonie, jež provází každý okamžik cyklického plynutí. A tak má svoji synestezii i březnový vzduch: nějak vypadá, chutná, zní, nějaký je na omak.
Březnové graffiti. Vždy jen dvě, nanejvýš tři barvy vedle sebe.
Co spojuje všechny smyslové vjemy tohoto okamžiku je čerstvost, průzračnost a zářivost. Chlad, lehkost a jas. A to už jsme u třech os, jimiž se analyzují barvy. Nemá snad obloha v březnu svěží, světlý, oslnivý odstín?

Stejně jako barevnost březnových nebes tak na nás působí i jejich zvuk v podobě ptačího švitoření. A stejně se nebe jeví i na omak: jako umyté okno, za nímž svítí slunce. A kdyby byl březnový vzduch pokrmem, chutnal by svěže, lehce a řízně, třeba jako borůvková pěna s vrstvičkou namodralého želé a mátovými lístky. I vůni tak musí mít březen chladnou, lehkou a zářivou. A to už můžeme rozmarně vybírat jeho vonné tóny. Základ března už máme. V srdci by tak mohl mít třeba pikantní koriandr se svíravou vůní zrnek loňských jablíček a růžové dřevo, jež voní vlahostí ve vzduchu rozprášené růžové vody a vrbovými proutky svlečenými z kůry. A v hlavě cítím růžový pepř a růžový grapefruit. Něco, co má lesk, příkrost a oslnivost, a přitom zůstává jásavě nehmotné.
Vlevo loňská krása, uprostřed věčnost stromů, vpravo první letošní tráva. Aleluja!
Březen přináší zvláštní, hluboké uspokojení, zdánlivě z ničeho. Vidím teď ten pocit den za dnem ve výrazu lidí, s nimiž se míjím na procházce. Stojí na lávce z Tróje na Císařský ostrov a dívají se na řeku. Sedí ve Stromovce opřeni o strom s očima zavřenýma proti slunci. Jdou a cestou pohladí strom. Ve skutečnosti je za tím právě ono Nic, z něhož pochází Všechno.
Březnové Světlo.
Comments